به اتفاق جمعی از خبرنگاران رسانه ها و به منظور دیدار با مسن ترین ازکارافتاده سازمان تامین اجتماعی، به جزیره قشم سفر کردیم.
در جنوب غربی شهرستان قشم، روستای محرومی وجود دارد که در دور افتاده ترین نقطه اش، مسن ترین از کارافتاده تامین اجتماعی به همراه خانواده اش زندگی می کنند.
خودرو مقابل یک خانه روستایی متوقف می شود. خانه ایی که هنوز خیابان های آن آسفالت نشده بود. دیوارهای کاه گلی که به زحمت خود را سر پا نگه داشته است. وارد حیاط منزل که شدیم وجود نخل های بلند و قایقی نسبتا کوچک، توجه ام را به خود جلب کرد. قایقی که پیرمرد، روزگاری با آن امرار معاش و گذران زندگی می کرده است.
قبل از اینکه با ایشان دیداری داشته باشم، در ذهن تصور می‌کردم با توجه به اینکه این مستمری‌بگیر، ١٢١سال سن دارد و از کار افتاده است، حتما نمی‌تواند از پس‌کارهای روزمره خود برآید و زندگی اش وابسته به حمایت اطرافیان است.
وارد اتاق شدیم. بسیار ساده و بی آلایش به نحوی که تمام زندگی شان در همان فضای کوچک خلاصه شده بود.
پیرمردی با چهره آفتاب سوخته، اما گشاده رو، با عصایی در دست، جلوی در اتاق به گرمی از ما استقبال می کند. گویی که سالها ما را می شناسد.
اسمش علی است و می گوید: ١٢١ سال سن دارم، یک پسر و ۶ دختر، ٣٣ نوه و ۴۵ نتیجه دارد، با وجود کهنسالی اش، خودش همه کارهایش را انجام می دهد.
علی رجستری رمکانی متولد ١٢ اردیبهشت ١٢٧۵ است. اهل روستای سوزا و شغلش صیادی بوده و روی لنج کار می کرده است.
با شور و حرارت خاصی برایمان شعرخواند و لهجه شیرین محلی در صدایش موج می زد که به سختی متوجه شدم. شعری که حکایت از دوران پر فراز و نشیب زندگی اش داشت.
پسرش می گوید: پدرم همیشه خنده رو و سرحال است و با عشق با همسرانش برخورد می کرده است.
وی توضیح می دهد: پدرم تاکنون چهار مرتبه ازدواج کرده و از سه زن قبلی خود صاحب فرزندی نشده است؛ اما از زن چهارمش که مادر آنهاست، صاحب ١٨ فرزند شده که اکنون پنج دختر و یک پسر از آنها زنده مانده‌اند و بزرگترین فرزند وی ٧٠ ساله است.
وی اضافه می کند: پدرم ١٢سال است که بازنشسته شده است. از سال ٧۴ تا ٨۴ به مدت ١٠ سال بیمه پردازی داشته است و به بعد دنبال مشکلاتی که برایش پیش آمد و از کارافتاده شناخته شد، از سال ٨۴ تاکنون با حقوق بازنشستگی امرار معاش می کند.
در گوشه ای از اتاق، همسرش که ٨۴ سال سن دارد و نابینا و ناشنوا است، کنارش نشسته است، وی دختر معلولی دارد که با اشتیاق فراوان به جمع ما پیوست. البته ناگفته نماند دختر معلولش بعد از فوت پدر، تحت حمایت های تامین اجتماعی قرار می گیرد.
دختر بزرگتر او می گوید: با توجه به شرایط سخت پدر و مادر و خواهر معلولم، همه ما فرزندان، در مجاورت پدر و در خانه‌های اطراف روستا زندگی می‌کنیم و هر روز به نوبت منزل پدر می آییم تا شب از آنان مراقبت کنیم و هیچ وقت تنهایشان نمی گذاریم.
مشاورمدیرعامل و مدیر کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، نیز در حاشیه این دیدار می گوید: ٣٠ نفر از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بین ۱۱۴ تا ۱۲۴ سال سن دارند.
امیرعباس تقی‌پور اضافه می کند: در حال حاضر ۳۴۲ خانواده، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که بیش از ۵۰ سال است مستمری دریافت می‌کنند.
وی می گوید: سازمان تأمین اجتماعی با اخذ حق بیمه از بیمه‌شدگان خود، علاوه بر ۱۸ نوع خدمت، مستمری‌های متعددی را نیز به بیمه شدگان پرداخت می‌کند.
تقی‌پور ادامه می دهد: در صورتی که بیمه‌شده‌ای فوت کند، همسر آن بیمه‌شده، مستمری دریافت خواهد کرد و در صورت فوت همسر، فرزندان پسر این خانواده تا ۱۸ سالگی و فرزندان دختر این خانواده تا زمان تأهل نیز می‌توانند از مستمری سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.
مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می گوید: در حال حاضر ٣٠ نفر از مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی متولد دهه ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۰ هستند که امروز نیز در منزل یکی از مسن‌ترین از کارافتادگان سازمان تأمین اجتماعی در قشم هستیم که متولد ۱۲۷۵ هستند.

 

فیلم مسن ترین بازنشسته کشور، دریانوردی از جزیره قشم

لینک گزارش خبری خبرگزاری ها، از زندگی مسن ترین ازکارافتاده تامین اجتماعی:

 ایسنا

 ایرنا

 فارس

آنا

ایلنا

درباره کارگزاری 192