توسعه پوشش بیمه ای ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی/ ایجاد سامانه های الکترونیکی ارائه خدمات/ طراحی و ساخت پروژه های بیمه ای و درمانی
حوزه های هماهنگی امور اجرایی، نظارت و ارزشیابی، برنامه ریزی، فنی و مهندسی، اتباع و راهبری سیستم ها به عنوان زیرمجموعه های معاونت امور استان های سازمان تامین اجتماعی اقدامات و فعالیت های مختلفی را در سال جاری پیاده سازی کرده اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، برنامه ریزی و برگزاری همایشهای سراسری مدیران، برنامه ریزی انجام سفرهای استانی مدیرعامل سازمان و هیأت همراه، برنامه ریزی و تهیه گزارشات مرتبط با پروژه های آماده افتتاح و کلنگ زنی، تشکیل شورای هماهنگی استانها، برنامه ریزی و برگزاری نشست منطقه ای استانها، دیدار با استانداران، برنامه ریزی و انجام بازدیدهای مدیریتی، بررسی و تهیه گزارش مشکلات ادارات کل استانها در رابطه با پروژه های ساخت وساز حوزه بیمه ای،ارائه گزارش مشکلات و پیشرفت پروژه های ساخت و ساز حوزه بیمه ای استانها به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیت های دفتر هماهنگی امور اجرایی معاونت امور استان های سازمان تامین اجتماعی در سالجاری است.
دفتر نظارت و ارزشیابی معاونت امور استان های سازمان تامین اجتماعی نیز در سالجاری، تسهیل در ارائه خدمات به مخاطبین از طریق اجرای تمامی فعالیتهای قابل اقدام در باجههای ارائه خدمات شعب تابعه به واسطۀ اجرای فاز اول طرح ساختار نوین ارائه خدمات،تلاش و نظاممند نمودن یکی از پرتکرارترین خدمات مورد مطالبۀ مخاطبین، ارتقاء استقلال عمل و سطح اختیارات واحدهای استانی، پیگیری طرح استقرار میز خدمت در واحدهای اجرایی و اعمال تغییرات در نحوه ارائه خدمات به مراجعین، بهبود شیوه و فرایند ارزیابی عملکرد واحدهای اجرایی(ادارات کل و شعب تابعه) از طریق بازبینی و به روزرسانی مستمر معیارهای ارزشیابی وتکمیل و بروز رسانی طراحی سیستم جامع نظارت و ارزشیابی را اجرایی ساخته است.
همچنین، این دفتر از معاونت امور استان های سازمان تامین اجتماعی، ارزیابی مدیران کل استان ها، برگزاری کمیته های انتصابات، اجرای طرح کانون های ارزیابی و امور مربوط به جشنواره شهید رجائی را نیز انجام داه است.
برگزاری پنج نشست منطقه ای در سطح کشور با موضوع تسری تفکر برنامه محوری، تشکیل گروه های کاری حول ۴ محور (ایده پردازی و خلاقیت ، فرآیند تدوین برنامه عملیاتی ، شعب اقماری و تدوین چارچوب گزارش اقتصادی اجتماعی استانی) ، تدوین گزارشات توجیهی در خصوص درخواست دریافت شده به منظور ایجاد و یا ارتقاء شعب اقماری و تکمیل بانک اطلاعاتی شعب اقماری از اقدامات حوزه برنامه ریزی امور استان های سازمان تامین اجتماعی در سالجاری است.
دفتر فنی و مهندسی از زیرمجموعه های معاونت سازمان تامین اجتماعی است که ساخت وساز پروژه های عمرانی این سازمان در مراکز بیمه ای و درمانی را در دست اقدام دارد.
از پروژه های تکلیفی خاتمه یافته و بهره برداری شده سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از فعالیت های این دفتر از شهریور ۹۲ تاکنون می توان به بهره برداری از ۱۲۰ پروژه عمرانی تکلیفی احداث بیمارستان و توسعه بخشهای بیمارستانی با زیربنای ۱/۶۴۲/۶۰۲ مترمربع، راه اندازی از ۱۵۶ پروژه عمرانی تکلیفی احداث پلی کلینیک و درمانگاه با زیربنای ۳۲۴/۸۹۱ مترمربع، بهره برداری از ۲۰۸پروژه عمرانی تکلیفی احداث ساختمانهای اداری و شعب تأمین اجتماعی با زیربنای ۵۶۶/۰۵۷ مترمربع، راه اندازی از ۹۲ پروژه عمرانی تکلیفی احداث ساختمانهای اداری-درمانی با زیربنای۳۱۹/۱۴۴ مترمربع و بهره برداری از تعداد ۳۸ پروژه عمرانی تکلیفی احداث ساختمانهای مسکونی و انبوه سازی مسکن با زیربنای ۹۱۴/۹۹۷ مترمربع اشاره کرد.
همچنین از شهریور ماه سال ۹۲ تاکنون تعداد ۱۴۷ پروژه عمرانی تکلیفی با زیربنای ۴۰۳/۳۸۰ متر مربع توسط سازمان تأمین اجتماعی طراحی و اجراء و تحویل بهره برداران شده است که از این تعداد ، ۴۲ پروژه عمرانی تکلیفی در بخش اداری و بیمه ای سازمان با زیربنای ۱۰۸/۷۶۷ مترمربع و تعداد ۱۰۵ پروژه عمرانی تکلیفی در بخش درمان سازمان با زیربنای ۲۹۴/۶۱۳ مترمربع است.
گفتنی است، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی دارای تعداد ۴۴ پروژه عمرانی تکلیفی در دست ساخت با زیربنای ۲۱۱/۰۱۶ متر مربع است که از این تعداد ، ۸ پروژه عمرانی تکلیفی در بخش اداری و بیمه ای سازمان با زیربنای ۱۸/۳۵۲ مترمربع و تعداد ۳۶ پروژه عمرانی تکلیفی در بخش درمان سازمان با زیربنای ۱۹۲/۶۶۴ مترمربع است.
همچنین در حال حاضر تعداد ۴۶ پروژه عمرانی تکلیفی با زیربنای ۳۲۱/۴۵۳ مترمربع در مرحله طراحی قراردارد که از این تعداد ، ۲۳ پروژه عمرانی تکلیفی در بخش اداری و بیمه ای سازمان با زیربنای ۵۷/۹۸۳ مترمربع و تعداد ۲۳ پروژه عمرانی تکلیفی در بخش درمان سازمان با زیربنای ۲۶۳/۴۷۰ مترمربع است.
اداره کل اتباع نیز به عنوان یکی از بخش های معاونت امور استان های سازمان تامین اجتماعی، تسهیل و روانسازی امور بیمه ای ایرانیان خارج از کشور، بهره گیری بهینه از فضای مجازی در اطلاع رسانی و ارائه خدمات، تعیین و فعالیت کارگزاران رسمی برون مرزی در جهت جذب و بیمه ایرانیان خارج از کشور و تسهیل ارائه خدمات به طوری که پروانه فعالیت کارگزاران رسمی برون مرزی در کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، ترکیه، بلژیک و عمان صادر شده و در حال حاضر ۲۸ کارگزار برون مرزی در اقصی نقاط دنیا فعال هستند، تعامل و همکاری با سایر نهادهای فعال در خارج از کشور و تعمیم و گسترش پوشش بیمه های اتباع خارجی مقیم و شاغل در ایران و تسهیل امور را اجرایی ساخته است.
حدود ۸۵ هزار تبعه خارجی و بالغ بر ۳۰۰ هزار ایرانی خارج از کشور اعم از بیمهشده و مستمری بگیر و افراد تبعی آنان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.
سامانه نسخه الکترونیک، سامانه نوبت دهی اینترنتی شعب، بهره برداری وتوسعه Mobile Application جهت ارائه خدمات غیرحضوری از طریق تلفن همراه، سامانه ثبت پروتز های زانو و لگن IJR، سیستم اتصال دستگاههای تصویربرداری(PACS)، آرشیو الکترونیکی اسناد پرونده و امضاء دیجیتال مبتنی بر موبایل از جمله فعالیت های دفتر راهبری سیستم های این سازمان است.